Internetové platby
ÚvodPřekladyCeníkReferenceKontakt

Platby na internetu


S nástupem Internetu (“sítě sítí“) a jeho rychlým rozšířením do celého světa se začaly uskutečňovat obchody kvantitativně i kvalitativně zcela nového druhu. Nakupování na Internetu má velké specifikum v tom, že je uživateli možné předložit mnoho informací o vlastnostech a funkci výrobku. Nejeden kupující bývá v obchodě nemile překvapen neinformovaností či neochotou prodavače, který mu není schopen řádně odpovědět na jeho otázky. Společnosti nabízející své výrobky na Internetu však demonstrovaly zcela odlišný přístup ke klientovi: zákazník si může přečíst řadu detailních doporučení a informací, pokud má nějaké další dotazy, může poslat e-mail, na který mu odpoví odborníci. Na webových stránkách těchto firem je možné si výrobek nejen objednat, ale často jsou k němu zdarma poskytovány nové informace, což motivuje uživatele k tomu, aby na stránky obchodu znovu zavítal, a tak se zároveň dozvěděl o nových výrobcích.

Díky vysoké interaktivnosti internetu je podstatně jednodušší reagovat na přání zákazníků, a zlepšovat tak tuto službu. Analytici společnosti ECRC uvádějí, že v roce 1998 bylo v Americe objednáno 50% nových automobilů pomocí internetu  - a zákazník si pochopitelně může snadno objednat úpravu vozu podle svých představ. Podle analýzy ECRC se také ukazuje, že při internetových výzkumech požadavků zákazníků uživatelé odpovídají upříměji než při běžném dotazování pracovníkem, a že komentují spokojenost i nespokojenost mnohem otevřeněji než při běžné mezilidské komunikaci.  

Idea internetového obchodování je poměrně jednoduchá: zájemce chce koupit zboží, a proto zavítá do virtuálního obchodu, tvořeného stránkami popisujícími výrobky. Snadno a pohodlně srovná více dodavatelů a vybere si toho, který se mu nejvíce zamlouvá, pak zašle objednávku a zadá číslo své kreditní karty. Zboží mu přijde za několik dní poštou nebo jej doručí kurýr. A internetový prodejce, který díky internetu ušetří na nákladné distribuční síti, může poskytovat levnější ceny.

Platit za zboží objednané prostřednictvím internetu je možné i posíláním šeků. Nevýhody placení šekem jsou, že transakce trvá delší dobu, při platbě do jiné země je nutno získat od banky šek psaný na cizí měnu, kupující po odeslání šeku neví, zda mu dojde objednané zboží a obchodník nemá jistotu, zda platba nebude zastavena a zda je vůbec šek krytý. Tyto všechny skutečnosti spíše odrazují.

V roce 1995 vytvořily asociace Europay, Mastercard a Visa protokol SET (Secure Electronic Transaction), který zabezpečuje komunikaci mezi obchodníkem a zákazníkem. Pro zlepšení ochrany osobních dat se proto začaly používat takzvané zabezpečovací transakce. Ty využívají speciální kryptografické algoritmy, které zakódují všechny klíčové informace, jako je jméno zákazníka, jeho adresa, požadované zboží a číslo kreditní karty. Digitální certifikáty spojují držitele platební karty a obchodníka se zůčtovací bankou a jejím prostřednictvím také s mezinárodními systémy. Nevýhodou je, že se držitel karty i obchodník musí dopředu zaregistrovat u certifikační autority, na druhou stranu je to potvrzení serióznosti obou stran, schopnosti dostát svým závazkům. Zákazník obdrží jedinečný digitální podpis, který je při platbě přes internet potvrzením pravosti karty.

Přestože odborníci považovali úroveň zakódování za dostatečnou, nějakou dobu čekali, zda se uživatelé nebudou bát vložit své osobní informace do prostředí celosvětové sítě, která je obecně považována za nebezpečné prostředí (například nezakódovanou poštu může číst kterýkoliv správce poštovního serveru). Reakce zákazníků (alespoň co se USA týče) však předčila veškerá optimistická očekávání: meziroční nárusty trvale přesahují padesát procent, takže internetové obchodování na internetu zažívá pravý boom. Analytici Forester Research odhadují, že objem obchodování se zvětší z 18ti miliard USD v roce 1999 na 180 miliard v roce 2003 . Tato čísla se však týkají pouze prodeje konečným zákazníkům - mimo tyto oblasti obchodu na intrernetu spolu totiž obchodují i velké firmy a nahrazují si internetem telefon i fax. Analytici z Forester Research u těchto obchodů předpokládají ještě vyšší nárůst - ze 43 miliard USD v roce 1999 na 1.3 bilionu USD v roce 2003
.


Zpět

linka
 Czech presentation blogtao tepenízeknížkySci-fizápisník 3strana 2anglické citátyodkazystrana 4pátá stranamanažermanagementředitelřízenísvobodafinancevedeníšikovnosttechnikapovídáníposlušnostkvalitalídřiprodejklingoni
Translations Czech - English