Série knih o
odkazu malíře Alfréda Justitze
Série
románů o životě, díle a odkazu
pozoruhodného českého malíře Alfréda Justitze. Na zvyšování povědomí o
Alfrédu
Justitzovi má velkou zásluhu spisovatel Barnabáš Bartl
(spolu s nakladatelstvím SaBelon),
neboť usilovně pátral v archivech, probíral se zachovalou
korespondencí, aby zrekonstruoval Justitzův život v barvitých detailech
v celkem třech dílech této justitzovské série. Autor knihy byl vlastně
sám postupně vtažen do příběhu a účasten oné strastiplné pouti životem.
Stojí za to dozvědět se touto formou více o umělci,
který je vysoce ceněn odborníky, ale širší veřejnosti prakticky není
znám.
Alfréd
Justitz
(1879 - 1934) byl významným grafikem a ilustrátorem - jeho ilustrace
zdobí například román "Chrám Matky Boží v Paříži" vydaný roku
1927. Justitzovu plakátovou tvorbu uchovává mnoho galerií. Alfréd
Justitz byl rovněž aktivním svobodným zednářem, členem lóže Sibi et
Posteris v Praze. Roku 1910 odešel do Paříže, kde jej okouzlila díla
Cézanna, Deraina, Daumiéra a dalších velikánů. V roce 1928 vstoupil
do SVU Mánes, vystavoval se skupinou Tvrdošíjných.
Želbohu, o tomto významném představiteli zakladatelské generace českého
moderního malířství se jen málo ví. Citelnou prázdnotu nyní zaplnil
Barnabáš Bartl svou pečlivě sepsanou životopisnou trilogií, která na
mne navíc měla
netušený vedlejší pozitivní dopad v
tom,
že jsem se inspirován vrátil k vlastní
malířské tvorbě.
Knihy nabízí velmi lidský pohled nejen na osobu malíře Justitze, který
jako pojítko prochází všemi třemi díly, ale především na lidi jako
takové. S pochopením hledí na naše slabosti, věcně popisují zvířeckost,
jíž jsme schopni se dopouštět, ale i hrdě připomínají naši velikost,
dobro v nás, touhu po nápravě a nastolení spravedlnosti. Ukazují, čeho
můžeme dosáhnout, dostaneme-li k tomu příležitost.
Paterologie o Justitzovi mne zaujala svým novátorským pojetím.
A protože je těžké
orientovat se v záplavě nových knižních titulů, napsal jsem tento
článek, aby se o ní dozvěděli případní další zájemci. Badatel a
spisovatel Bartl po pracném vyhledání a prozkoumání všech dochovaných
písemností
(přeci jen - sto let je sto let) malířův život "vykreslil" způsobem,
který čtenáře strhává do děje, přičemž každý díl je trochu jiný.
Díl první – Já
Alfréd
- je psán dramatickou formou Justitzova vlastního vyprávění a
vzpomínání na rozhodující události v malířově složitém životě, se všemi
útrapami, které jej stíhaly jedna za druhou.
Protože sám maluji,
o to více jsem obdivoval Justitzovu odvahu v nelehké době rozpadu
rakousko-uherské monarchie a běsnění první světové války. Peripetie,
které
malíře životem provázely, jej přivedly k osudovému setkání s jistým
starcem z
Ameriky. Ten Alfrédovi Justitzovi, ne náhodou, zkřížil cestu v
německém Karlsruhe. Stalo se tak před tamní synagogou a příběh začíná
nabírat na obrátkách.
Díl
druhý - Obraz
nese svědectví
- popisuje příčiny a okolnosti vzniku jeho pro něj zásadního díla:
"Jákob, Ráchel, Lea a Zilpa s malým
Josefem
v náručí".
Vše začíná zbohatnutím malíře modernisty ve
třicátých letech minulého
století v Paříži. Obraz, jehož kořeny sahají až k počátkům lidstva, má
mimořádnou úlohu. Američan představený v prvním dílu trilogie jej
objednal pro svou kolonii Mormonů
v Louisianě. Vyrozpráví mu příběh sukna, na které má malíř ztvárnit
biblický příběh ve stylu malíře Jozefa Israëlse. Dozví se, že plátno
nese znaky středověké relikvie. Jsou to informace natolik malebné a
působivé, že by se kniha
sama o sobě mohla stát svatým písmem nového kultu, který by vycházel z
židovsko-křesťanské tradice (a kterému jsem při čtení začal spontánně
sám propadat). Více naznačí ukázka z románu níže. Mimochodem, obrázky,
které jsem v recenzi použil, jsem si se svolením půjčil z domény alfredjustitz.com.
V této recenzi se zaměřuji na díl třetí -
Bez
prvního
není obrazu druhého
- která nabízí další pozoruhodné historické
reflexe (budící pozornost i v německých kruzích) a také náhledy do
budoucna.
Kniha staví na skutečnostech předaných v prvních dvou životopisných
románech, ale přesahuje je v čase i prostoru. Je dojemnou tečkou za
životními peripetiemi Alfréda Justitze, neboť se odehrává dlouho po
malířově smrti a sebevraždě jeho ženy. Pojednává o jakési Justitzově
závěti.
Náhodné
získání díla (a svazku starých dokumentů) od pobudy prostřednictvím
internetu přivede samotného
autora trilogie k rozvolnění emocí při sledování osudů obrazu od jeho
vzniku a odsouzení díla pro zvrhlost samotnými tvůrci zvrhlého nacismu
v Německu. Jen zdánlivě se tady
mísí jablka s hruškami, neboli páté přes deváté, řečeno Alfrédovými
slovy. Jedná se o cestu plnou objevů, pátrání v nejrůznějších směrech,
od Noemovy
archy a Římského
impéria
přes staroněmecké legendy o Nibelunzích až po nacistickou okupaci a
pokus
o nastolení Třetí říše... To vše samozřejmě prokládané exkurzemi do
světa umění.
Co
se
týče zmíněného pečlivého procházení omezených informačních zdrojů,
nechám místo sebe chvíli mluvit Barnabáše Bartla a přikládám krátkou
ukázku ze
třetího dílu. Z více než 500 stran nabitých dějem jsem vybral pasáž z
úvodu, neboť zároveň ukazuje šíři a hloubku autorových znalostí o
životě malíře Alfréda
Justitze:
- - - - -
Tehdy,
právě v ten samý moment roku 1913, zase Alfréda vyrušil někdo jiný od
běžné činnosti, snad právě psal tuto poznámku gotickým švabachem. Nebo
ze studia, či čtení a třídění novin byl Alfréd vyrušen. Byl v nouzi a
bral jakýkoliv melouch, třeba portrétování selky z vedlejší vesnice na
památku pro vnuky. Netušil, že to zabouchání na vrata jejich statku mu
na čas úplně změní život. A již vůbec nemohl tušit to, co my dnes s
jistotou víme, že se Alfréd za deset let nato vrátí z Paříže domů
bohatý a obtěžkán vzácnými obrazy. Tehdy ještě vzácnějšími, než byl ten
jeho vlastní obraz "Jákob, Ráchel, Lea a Zilpa s malým Josefem v
náručí" namalovaný právě v té době
pro starého Američana Adamse.
To ale moc nadbíhám sledu událostí. Jen
vězte, že si tehdy Alfréd již mohl dovolit pořídit mezi prvními u nás
přijímač k Radiožurnálu a oddat se po létech strádání vnitřní svobodě.
Své bohatství tajil, zášť mu dlouho byla v patách.
Na
vrata jejich statku v Nové Cerekvi zabouchal starý muž, mluvil lámanou
němčinou. Američana Adamse viděl poprvé, a zřejmě i naposledy, když se
spolu bavili před synagogou v Karlsruhe, ještě v době Alfrédových
studií na
tamní Akademii.
Ten
jej teď vyrušil z letargie, jež Alfréda v tom období
často přepadávala, jak si stěžuje v zápiscích. Tou návštěvou pro
Alfréda začalo velké dobrodružství, zoufalý život starého mládence
začal být opájen nadějí a vírou. Dozvěděl se neskutečné a namaloval
také stejně neskutečný obraz "Jákoba, Ráchel, Lei a Zilpy s malým
Josefem
v náručí" - ti všichni na něm jsou.
Všechno toto jsem se dočetl v pozůstalostech, ve snad až
puntičkářsky Alfrédem vedených záznamech.
I tak se stalo, jak jednou
Alfrédovi předpověděla cikánka: Šťastně se
oženil, vzal si Aničku, jež si vzala život po jeho smrti. Stal se
také bohatým mužem a především skvělým malířem moderních děl. Tomu však
předcházela velká válka, ta jej na dlouho poznamenala.
 |
Available
on Amazon.com
(in English) |
 |
Also available on Databook
(in English as well as Czech language)
|
Snažím
se proniknout do té doby, kterou malíř žil, poznat situace ve kterých
se nacházel. Však jako by se po něm zavřela voda, jako by se po něm
slehla na čas zem. Jsem povděčný a raduji se z každé informace o něm.
Potěší mne také každá drobná jeho kresba z té doby. Mistrovy obrazy
znám
snad všechny nazpaměť, žel je jich málo, k vidění téměř nejsou,
povětšinou zmizely spolu s ním. Navštívil jsem znovuotevřenou synagogu
kousek od jeho rodného statku, i ten veliký kostel kousek před jejich
vraty jsem navštívil.
O
obou stavbách, synagoze i kostele, se často v těch archiváliích
dočítám, kostel je věrnou kopií kostela Sv. Jakuba v Praze. Kvůli
Justitzovi jsem jej navštívil a prohlížel v něm umístěný veliký
Hensheho obraz "Útěku do Egypta". "Martyrium mnichů", triptych na dřevě
od
stejného barokního umělce, vlastnil Alfréd sám a jeho žena Anna jej,
ten krásný rozkládací obraz, nabídla po jeho smrti Státní sbírce. O
tom všem se postupně dočítám...
Alfréd vše zaznamenával,
byl
puntičkář. Tenkráte při
zadávání práce na obraz "Jákob,
Ráchel, Lea a Zilpa s malým Josefem v náručí" vedl polemiku s Američanem
Adamsem, která ukázala relativnost různých pohledů na stejnou věc.
Mimochodem, v roce 1921
Alfréd seděl pro změnu zase ve vlaku s Einsteinem, před
chvílí jsem tuto jeho vzpomínku na papíře hodil stranou. Společným
úsilím se snažili vyřešit
podobný problém. Albert
následně doplnil
relativní parametr do svých rovnic a Alfréd se poučil také, při
malování od té chvíle odstupoval od obrazu dále, dále než to obyčejně
malíři dělají. Zmoudřel, na život se začal dívat jinak, z nadhledu.
Alfréd Justitz byl chytrý
a
velmi vzdělaný muž, měl štěstí, zmoudřel.
Člověk
zmoudří obvykle časem, ale ne každý. On štěstí měl. Přesvědčilo mne, o
tom
jeho zmoudření, pročítání se haldami papíru, leží napravo ode mne. Ta
zbyla po něm. Všude kolem jsou rozložena další lejstra, nejen o
Alfrédovi. To abych dal věcem řád, tak to prý dělají knihovníci a
archiváři,
aby se v tom zkoumání osudů neztratili. Však hlavní porce k pochopení
důvodu skladování záznamů bez ladu a skladu, toho důvodu kladení
archiválií na sebe, jak běžel život, mne ještě čeká. Netknutá halda
leží na sesli přede mnou.
Adamsovu
pozici v té soudní polízanici ohledně šperků po Skytech, zlatých mincí
po Římanech a dalších
cenností hájili vybraní právníci.
Vše v odůvodnění nárokováno podle záznamu v Comendatoriu z roku 1183 -
tento vetchý dokument se v haldě přede mnou někde nachází. Před chvílí
mně prošel rukama.
Hrálo
se však, v té hře právních titánů - krom šperků - hlavně o sukno
relikviálního významu. Právě na to sukno posléze Alfréd Justitz
namaloval své dílo s biblickým motivem podle jejich přání; podle přání
amerických Mormonů, co se chtěli vydat ve šlépějích jednoho ze
ztracených židovských rodů z počátku lidstva. Stařec Jákob se svojí družinou...
Obraz "Jákob, Ráchel, Lea a Zilpa s malým
Josefem v náručí" si
však zadavatel Adams,
snad shodou náhod, nikdy od Alfréda nevyzvednul. Plátno bylo ponecháno
napospas svému osudu...
- - - - -
Tolik
krátká
ukázka, která poodhaluje trýznivě pomalý postup odkrývání dávných
skutečností a tajemných souvislostí, ale také autorův upřímný obdiv k
osobě malíře Alfréda Justitze. A samozřejmě také již naznačuje
mimořádnou důležitost obrazu "Jákob, Ráchel, Lea a Zilpa s malým
Josefem v náručí".
A to je sotva začátek... V průběhu třetího dílu začíná Barnabáš Bartl
postupně dávat smysl spleti minipříběhů tohoto prapodivného
dědictví. Na cestě hlavní linií románu mu pomáhá takřka stoletý
špion Mosadu, který chce takto uzavřít svůj poslední případ, než se
odebere na odpočinek.
Čtenář je postupně svědkem německé okupace i
odsunu Němců z pohraničí, pátrání po nacistických zločincích
ukrývajících se v exotické Jižní Americe a mnoha dalších příběhů. Děj
plyne dopředu jako říčka, občas se rozlévá do více proudů, které se
nevyhnutelně později opět slévají, neboť všechny příběhy spolu souvisí
a jsou důležitým kamínkem v pestré mozaice, jež spěje k velkému finále.
V románu je také řada odlehčených, až vyloženě humorných míst, které
jsou odměnou pro pozorného a věrného čtenáře.
Třetí
kniha volné trilogie o životě a díle Alfréda Justitze nese podtitul "Zpráva o stavu
korporace
jménem Svět k 1.1.2015 a vyhlídka do roku 2055". Snad tedy
mohu závěrem ještě prozradit, že obraz postupně nabývá na duchovní
síle. Následnou moc obrazu autor trilogie při
svých výletech za
dobrodružstvími znásobuje častým užitím prvků magického realismu.
Magická
poetika uchovaná v díle umožňuje měnit svět k lepšímu a cestou svazuje
ruce i samotným
tanečníkům slavného parketu na Wall Streetu. Obrazu je však v
literárním díle přisouzena ještě jedna, větší moc. Vyšší - tedy
nejenom svět měnit k lepšímu, ale vlastně jej změnit od základu.
To je však již jiný, méně
prozaický a více fundamentální, v podstatě ekonomický rozměr díla dosud
sledujícího osud Alfréda Justitze. Ten
nejdůležitější, filozofický přínos, je v samotné pasáži nakonec, kdy
lidstvo s
nadějí začne opět vzhlížet
vzhůru. Ono bylo také na čase. Mocní již začínali pomalu věřit bludu,
že jsou spolutvůrci vesmíru. Zapoměli však na jedno, v tom opojení
mocí, že Ten nahoře nemá rád, když mu někdo fušuje do řemesla. Jak učí
již Tao-te-ťing, příroda vždy znovu a znovu
nastoluje rovnováhu.
Číst toto osvětové dílo bylo velmi uklidňující - přímo pohlazením.
Nejde jen o exkurzi do světa umění. Neboť trilogie, jejíž kořeny sahají
do hluboké minulosti, zároveň
naznačuje možnou cestu vpřed. Předkládá ve svém závěru návrh řešení
krizí, který by se
žádný politik v současnosti neodvážil vyslovit, ač je přímo geniální
svou přímočarou jednoduchostí. Je to tak prosté... Svět korporací se,
jako mávnutím kouzelného proutku, začne ubírat opačným směrem než
doposud a na trajektorii mírné deflace při setrvalém objemu výroby
přinese blahobyt všem na planetě Zemi.
Barnabáš Bartl na konci třetího dílu své
justitzovské série představuje svou vizi budoucnosti ve fascinujících
detailech. Závidím autorovi jeho imaginaci i optimismus - také jsem
kdysi načrtl svou představu světa za tisíc let,
ale teď mi připadá taková plochá a zbytečně pesimistická... Zato pan
Bartl
se dokázal vyhnout planému věštění katastrof a věří, že všechno bude
dobré.
A takové je podle mého názoru také hlavní (ač nevyřčené) poselství
spletité a mnohovrstevnaté trilogie, která při sledování osudů Alfréda
Justitze provede čtenáře mnoha časovými obdobími, mnoha šťastnými i
zmařenými životy, mnoha
dějinnými křivdami i zadostiučiněními, a také válečnou vřavou
probouzející naši dřímající bestialitu, kdy veškerá naděje zdánlivě
pohasíná: Nebojte
se,
všechno nakonec dobře dopadne.
|